Isnin, 27 April 2009

Jiwaku Terusik Bila mana...........


Keadaan hamba ini hanya ada empat jenis:

Nikmat, bala, taat dan maksiat.


Maka jika ada di dalam nikmat,

kewajipan hamba adalah bersyukur kepada Allah


Dan jika menerima bala

maka kewajipan hamba bersabar


Dan jika dapat melakukan ketaatan

maka harus merasa mendapat taufik hidayat dari Allah



Dan bila tergelincir dalam dosa maksiat,

maka kewajipan membaca istighfar keampunan


Abul -Abbas Al Masri


Utamanya ucapan syukur pada Allah, gerakkan hati hambaMu itu untuk tarbiyah diri ini, terima kasih ku sampaikan pada sahabat yang masih lagi sudi mengingatkan manusia hina ini walaupun engkau sebagai penyebab sahaja " al-Ulama' Warathatul Anbiya'" "Wazakkir fainnazzikra tangfa'ulmu'minin" "ballighu a'nni walau a..yah"...


Alhamdulillah aku dapat bertemu kembali dengan sahabat yang telah lama pergi menyepi untuk mengingati akan mati, mencubitku agar beramal untuk ukhrawi.. ikhlas x3 perkara yang diulangi...


Jiwaku terusik bila mana bait-bait syair di atas diwarkahkan untukku... mulanya aku baca tanpa telaah, setelah aku talaah, tadabbur dan hayati satu usikan telah terjadi dalam sanubari.. walaupun pendek sekadar beberapa kerap namun bait-bait itu sudah cukup mengambarkan kehidupan manusia di bumi waqafan ini... terdetik dalam serebrumku!!! bersyukurkah aku? bersabarkah aku? terasakah aku itu hidayahNya? beristighfarkah aku?


MasyaAllah sangat jauh nak ku gapai kata-kata ini ya Rabb....


Exam wujudlah aku sebagai hamba... Ramadhan wujudlah aku sebagai hamba.. susah dan sempit wujudlah aku sebagai hamba.. bila berjaya di mana aku? selepas Ramadhan di mana aku? Bila senang dan lega di mana aku? Jawapannya ada padaku dan padamu sahabat!!!


Tahukah kamu Asrul? Sebenarnya jiwa ini meronta-ronta, menangis tidak berlagu, rohani kedahagaan kasih Rasul, sanubari kebuluran cintaMu Rabb... nafsu mutmainnah menghilang dalam kelam... nafsu amarah merajai dirimu, menguasai dirimu... engkau sombong, bongkak, egois, takabbur, riak, ujub memenuhi pekung di dada.. yang kekeyangan syaitan dan nafsu menggila mu, yang menyambut neraka api...


Jiwa ini kian tersentuh... tanpa sedar air mata menitis dililihan pipi, wajahku menyembah bumi.. tanpa sedar tiada lagi syurga menanti yang diidami... kerana kamu hamba yang tidak kenal erti syukur dan sabar... Istighfarmu hanya di sini dan saat musim peperiksaan ini.. selepas ini kamu kembali.... Bersambung...


Sekadar Pendairian Hati Manusia...


Tiada ulasan: