Rabu, 14 September 2011

Mensejarahkan Sejarah

Kita tahu Sejarah namun buat2 tak tahu.... Kenapa hari ini semuanya baru dibongkar, KE kita nak mensejarahkan Sejarah? Jangannya isu Sejarah ini hangat2 tahi ayam masa dekat2 Merdeka je, bila gendang PRU bermula.. klu apa y kita bt betul, biarlah kita mensejarahkan Sejarah Malaysia dengan membetulkan Sejarah Sirah hingga ianya jelas tampak lurus tulus telus tanpa membias mana2 pihak. Kesian generasi anak bangsa dulu, hari ini & masa depan. Transformasi & Adaptasi.
Sejarah yang telah tertanam dalam minda anak bangsa generasi terkemudian sukar untuk diubah kerana itu Sejarah kita, perjalanan hidup nenek moyang kita yang membawa Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak mencapai kemerdekaan hinggalah kita mengecapi perpaduan keamanan hari ini. Kita mengecapi kemanisan daripada kepahitan yang dilalui oleh nenek moyang kita dahulu menentang penjajah yang tidak mengikut telunjuk menjadi tali barut bahkan menongkah arus berjuang terus. Itulah nenek moyang kita yang berjasa kepada Malaysia dulu, kini dan selamanya.

Justeru, pada pandangan saya, lebih baik kita meletakkan siapa yang hidup pada zaman sebelum Merdeka yang sentiasa mempertahankan maruah anak bangsa dan Tanah Air, mereka itulah yang digelar sebagai perwira dan pejuang yang berjuang hingga bendera Malaysia dikibar julang.

Hari ini sepatutnya kita berfikir renung!!! wujudkah kita semangat juang seperti mereka dahulu? Jika Malaysia mahu dijajah lagi, dayakah kita mempertahankan Tanah Air dengan darah tumpah dalam jasad kita? kalau YA, itu yang Malaysia cari. Kalau TIDAK, itu yang Malaysia rugi. Kalau hari ini masing-masing menghala khusus pada kekayaan diri sendiri tanpa ambil kisah ambil peduli walau sekilas hujung jari tentang Malaysia hari ini. Ertinya kita masih tidak merdeka diri dalam negara Merdeka.

Bicara soal Sejarah, ingatlah soal perjuangan, tanamlah patriotisme kecintaan, mahunya Tanah Airku Dipertahankan.

Tiada ulasan: