Isnin, 17 November 2008

Lebih Baik BerSembunyi Dari Mengganas


Assalamualaikum...

Setiap detik kita, penuh dengan godaan dan nafsu rakus mengganas,
Setiap saat kita dipelagakan dengan dosa dan hati syaitani,

Itu juga terjadi pada insan lemah seperti ku
Nafsu tidak kenali erti kawan sahabat apabila marah, geram dan benci..
Boleh terjadi tingkahlaku yang tidak diiingini,
Tidak diketahui dengan akal yang waras,
Bisanya nafsu pabila menguasai diri...


Alhamdulillah Allah melindungiku pada saat itu,
Ada lagi kewarasan dan perasaan sayang pada sahabat dan persahabatan,
Aku lari dari situ terus menerpa tempat bersembunyi,
Kalau tidak, cukup mengganas senyala api...

Dengan kesunyian dan kesepian itu,
Aku rasakan aku akan dapat sesuatu,
Dengannya lebih mengajar aku tekun berfikir,
Banyak bertanya pada hati Iman..

Adakah aku berkawan atau bersahabat,
Hari ini nafsu masih kuat untuk kutundukkan...

Aku teruskan bersembunyi...
biar kesannya menyiram nafsu membara..

Aku bersembunyi bukan lari dari masalah,
Tapi aku takut pada musibah...
Aku takut dimurkai Tuhan...

InsyaAllah...
Dengan menyepi aku boleh mencipta damai abadi...

Sahabat...
Usah digusarkan tentang itu dan ini,

Harapanku tiada lain..
Bersama kita kembali pada Rabbi,
Untuk menghapuskan kemelut kita ini,
Mehnah dan tribulasi sama kita depani..

DEMI PERSAHABATAN SEJATI

Mukhlis : IbnuAliyyiZainabi



Tiada ulasan: